vrijdag 11 mei 2007

UMTS tast zelfredzaamheid aan

Eén van de valkuilen voor een raadslid, is dat hij of zij zich teveel afhankelijk maakt van het college voor het verzamelen van informatie. Dit zie je vaak aan schriftelijke vragen naar feiten, waarop je ook antwoord kunt krijgen als je even naar een ambtenaar op het gemeentehuis belt, of als je even op internet zoekt.
Als fractiemedewerker ben ik altijd blij als ik zie dat "mijn" raadsleden hun werk goed voorbereiden en zelf research doen - on line, bij ambtenaren, en als het even kan bij mensen en clubs die bij het onderwerp betrokken zijn. En als zij daar zelf geen tijd voor hebben, doe ik het graag voor ze!
Bij sommige politieke partijen lukt dat nog wat minder. Neem een e-mail die ik gisteren ontving, waarin naar een open brief op een website van een plaatselijke politieke partij werd verwezen. Het opiniestuk ging over UMTS, en dat de gemeente daar geheimzinnig over doet. Zo wilde het college, zo zei men, geen inzage geven in een geheim rapport! Schande, zou je denken. Maar waarom heeft men niet zelf er even naar gezocht? Binnen tien minuten had ik het boven water, inclusief adressen waar je zelf verder informatie kunt verkrijgen.
Hopelijk controleert deze partij, die onlangs al schriftelijke vragen stelde over een “verdwenen” alarmsirene die er nog gewoon stond, de volgende keer de feiten beter.

Enkele interessante koppelingen:
De website van het Zwitserse instituut dat het onderzoek uitvoerde
De volledige tekst van het wetenschappelijke artikel
Het opiniestuk (de open brief) - klikt u op "Ruud" onderin het venster

2 opmerkingen:

Anoniem zei

beste Erik,

Gefeliciteerd met je blog. Heerlijk om de degens met een GroenLinkser te kunnen kruisen, die van zich afbijt. Je blog over UMTS is helaas een canard. Je haalt zaken door elkaar verwart interpretaties met feiten en maakt er in je beschuldigingen gewoon een potje van. In de eerste plaats heb ik geen inzage gevraagd in het zogenaamde Zwitserse onderzoek maar in het ontwerp-UMTS plaatsingsplan.A.s. woensdag dient daarover overigens een hoorzitting op grond van de Wet openbaarheid van bestuur te beginnen om 16.10 uur. Ik nodig je namens de heer Leerink die de kwestie heeft aangespannen van harte uit om daarbij aanwezig te zijn kun je je van de feiten op de hoogte stellen. Het zal je bekend zijn dat de weigering om de UMTS gegevens openbaar te maken afkomstig is van je eigen GroenLinkse wethouder Gerda Eerdmans? Ten tweede: het door jou boven water getoverde Zwitserse onderzoek. waar gerda Eerdmans en jouw fractie het schaamteloze UMTSbeleid in dienst van de commercie op baseert is op onderdelen eveneens geheim Voorwaarde voor een gedegen wetenschappelijk onderzoek is toch, dat iedereen over alle gegevens van dat onderzoek kan beschikken en desgewenst in staat moet zijn dit te (laten) toetsen en te analyseren. Ten derde: onvoorsteklbaar dat een kritisch nadenkend GroenLinks politicus als jij je klakkeloos en kritiekloos opstelt achter het nieuwe vrijwel onbeperkte UMTSbeleid. Beleid dat in strijd is met het landelijkwe GroenLinksbeleid! Ik hoop je in een nadere discussie te kunnen overtuigen, want als er ergens de bezem door moet beste Erik dan is het door je eigen heilige GroenLinkshuisje!

Erik van Vliet zei

Beste Ruud,

Bedankt voor je reactie. Het is jammer, dat je een aantal dingen in mijn column leest, die er niet in staan. Zo zeg ik nergens of ik vind dat UMTS gezondheidsschade kan veroorzaken of niet. Ook heb ik het niet over het niet openbaar maken van UMTS-gegevens door het college, en doe ik geen uitspraken over het beleid inzake UMTS.

In je weblog heb je het erover, dat het Zwitserse UMTS-onderzoek geheim zou zijn. Dit is dus niet het geval. Het onderzoek is openbaar verkrijgbaar. Voor de ruwe gegevens achter het onderzoek kan je de onderzoekers zelf aanschrijven. Dit is normaal gebruik bij wetenschappelijk onderzoek.

Tot slot wil ik je best beloven dat ik een keer als politicus en moleculair fysioloog mijn mening wil geven over UMTS en het UMTS-beleid. Wellicht iets voor een volgende column.

Met vriendelijke groeten,
Erik