zaterdag 19 mei 2007

Fiets foetsie?

Is uw fiets gestolen bij het station van Amersfoort? Dikke kans dat de politie de schuldige is. Fietsen die er in de stalling niet meer bij kunnen, zijn namelijk vogelvrij verklaard door de gemeente.
Dat de stallingen bij het centraal station bomvol zitten, mocht ik afgelopen najaar zelf ervaren. Ik werkte toen enkele maanden op locatie bij een klant in Amsterdam, en als rechtgeaarde milieufreak ging ik daar met fiets en trein heen (okay, dat ik geen rijbewijs heb speelde ook een beetje mee). Ik wist dat ons GroenLinks-raadslid Annemiek de Crom toen met dit onderwerp bezig was, dus ik vertelde haar regelmatig hoeveel fietsen buiten de rekken stonden, en hoeveel plaatsen er nog over waren. Vaak waren er namelijk wel degelijk een paar plekken over, helemaal achterin, onzichtbaar, na het punt waarop de meeste mensen het al hadden opgegeven. Natuurlijk waren die paar plekken niet voldoende voor de paar honderd fietsen die los stonden...
Dus sprong Annemiek op het onderwerp, samen met de jongerenorganisatie van de SP. Een geslaagde samenwerking, want het activisme van de SP bleek goed samen te gaan met het politieke handwerk van GroenLinks. Oktober vorig jaar stelde Annemiek schriftelijke vragen aan het college, die ervoor zorgden dat het college beloofde met de NS te gaan praten. In november trok ze nogmaals aan de bel bij wethouder Luchtenveld (VVD), omdat ze maar niets hoorde. Uiteindelijk kwam de gemeente samen met de NS met een korte actie voor goedkoper betaald fietsparkeren. ("Zet nu uw fiets veilig voor de politie" was een goede actiekreet geweest.) Zo'n 125 mensen gingen nu ook gebruik maken van de betaalde stalling, maar het tekort bleef. Dus drong Annemiek weer aan: in maart tijdens het vragenuurtje bleek, dat de gemeente eindelijk overwoog extra stallingen te plaatsen. Maar: duidelijkheid kwam pas na de zomervakantie. En ondertussen wilde men niet gedogen, omdat mensen ook voor een stalling konden betalen. Naar mijn mening een drogreden, en zelfs een laakbare houding voor een overheid: met de politie mensen gedwongen naar een betaald alternatief jagen, terwijl daarmee geen significant algemeen belang wordt gediend. Willen we zo de mensen uit de auto krijgen?
Ook de jongerenorganisatie van de SP vond het belachelijk. Ze gaan door met actievoeren, en hebben er nu zelfs een website aan gewijd. Het zal mij benieuwen hoe deze samenwerking tussen GroenLinks en de SP afloopt, en of ze het logge monster van gemeente en politie eindelijk om gaan krijgen.



Enige interessante koppelingen:
www.fietsiefoetsie.nl
Berichtgeving op website GroenLinks

Geen opmerkingen: