zaterdag 23 januari 2010

File Vathorst

De feestelijke opening door minister Eurlings van de oprit van Vathorst naar de A28 blijkt in de praktijk minder feestelijk dan gedacht. De rondweg van Vathorst stroomt sindsdien elke spits vol met auto's die knooppunt Hoevelaken proberen te omzeilen. Typisch gevalletje van meer asfalt = meer files.

Partijen als VVD, BPA en D66 zoeken de oplossing vooral in nog meer asfalt: verdubbel de rondweg, gebruik de busbaan, verbreed de uitgangen. GroenLinks ziet hier weinig heil in. Ook in deze gevallen trekt meer asfalt in de stad meer verkeer vanaf de snelweg de stad in. De Vathorsters blijven dan met de gebakken peren zitten. In de file.

Mijn voorstel zou dan ook zijn om het probleem bij de bron aan te pakken: met toeritdosering op de afrit van de A28, of zelfs tijdelijke afsluiting, tijdens de ochtendspits. En tijdens de avondspits in de andere richting. Zo haal je het sluipverkeer er weer tussenuit.

Voordat we de rondweg verbreden omdat deze door het toenemende aantal inwoners in Vathorst weer dichtslibt, moeten we vervolgens ervoor zorgen dat minder Vathorsters de auto moeten nemen. Dus meer OV, dichterbij werken en de fiets nemen, variabele werktijden en thuis werken. Want we kunnen die weg wel breder maken, maar de kans is groot dat de file dan wel 2x zo kort, maar ook 2x zo breed wordt...

Onze GroenLinks-oplossing is dus: nu eerst snel dat sluipverkeer eruit met toeritdosering, en dan voor de langere termijn het aantal auto's verkleinen en spreiden. Dan kunnen er nog steeds kleine aanpassingen komen aan de Heideweg e.d., maar is de leefbaarheid een stuk groter dan bij een dubbelbaans file. En is een dure verbreding van een net aangelegde weg niet nodig. Dat moet dan de VVD weer goed doen.

Geen opmerkingen: